بانک کتاب, خرید کتاب درسی

نقش کتاب درسی در برنامه های آموزشی

نقش کتاب درسی در برنامه های آموزشی

نقش کتاب درسی در برنامه های آموزشی مدارس چیست؟

نقش کتاب درسی در برنامه های آموزشی کتب درسی جایگاه بسیار ویژه ای در نظام آموزشی و تربیتی کشور دارند، زیرا این کتب خوراک مغزی و همینطور محتوای علمی را به دانش آموز منتقل می کنند و به مقدار زیادی در شکل گیری رفتارها، شکوفایی علایق و استعدادهای آنها نقش دارند. کتاب درسی اصلی ترین منبع آموزشی معلم است و بدون آن امکان انتقال آموزش ها به دانش آموزان وجود ندارد.
سوالات امتحانات کلاسی و ترمی نیز کاملا بر اساس کتاب درسی تعریف شده از سوی آموزش و پرورش طراحی می شوند، پس در می یابیم که این کتب علاوه بر آموزش، در سنجش وضعیت نیز اهمیت بالایی دارند.

دانش آموزان از محتوای کتاب درسی و تعاریف و ارزش های موجود در آن تاثیر می پذیرند، چرا که مدت زمان زیادی را با آن سروکار دارند و مطالعه مکرر، موجب ثبت اطلاعات در ذهن آنها می شود. این موضوع در کودکان مقطع ابتدایی نمود بیشتری پیدا می کند، زیرا از بعد روانشناختی در دوره رشد و شکل گیری ارزش ها و عقاید فردی خود هستند.

انواع روشی آموزشی در مدارس

  1. معلم محور: منظور از این نوع آموزش، پیشبرد اهداف آموزشی از طریق دانسته های مدرس و صلاح دید وی است. از مزایای این نوع تدریس می توان به افزایش خلاقیت معلم، و از معایب آن می توان به محدود بودن منبع آموزشی تحت تسلط وی اشاره داشت.
  2. آموزش مدرسه محور: در این نوع آموزش مدیر مدرسه و یا کارشناسان آموزشی نسبت به طراحی برنامه درسی اقدام و برای آن منابعی مشخص می کنند تا معلم طبق آن پیش رود. در این روش نیز چند دستگی و عدم جامعیت بزرگترین ضعف به شمار می رود.
  3. آموزش کتاب محور: استفاده از یک منبع آموزشی یکسان برای دانش آموزان یک پایه بهترین شیوه آموزشی است، زیرا کم و کاستی های موجود در دو روش قبلی را می پوشاند و دست معلم را نیز در استفاده از خلاقیت باز می گذارد.

کتاب های درسی تعیین کننده خط مشی و مسیر تحصیلی افراد نیز هستند، به همین خاطر آموزش و پروش ارزش بالایی به دست اندرکاران طراحی آنها نسبت داده است و همواره در تلاش است ضعف های موجود را رفع نماید و بهترین، علمی ترین، جامع و اصولی ترین محتوا برای افراد در نظر بگیرد.

نقش کتاب درسی در برنامه های آموزشی

معیارهای کتاب درسی مناسب

اهمیت کتاب درسی در یادگیری

کتاب درسی می تواند ایجاد کننده انگیزه باشد، در طرف مقابل نیز حتی می تواند موجب هدر رفتن استعداد و توانمندی های دانش آموز باشد. پس در می یابیم که بیشترین نقش را در تعیین مسیر افراد دارد و لایه های درونی روحیات،اعتقادات، شخصیت و رفتار شخصی و اجتماعی را شکل می دهد. مسئله حائز اهمیت در رابطه با کتاب های درسی این است که چارچوب و بودجه بندی های درستی را در اختیار معلم قرار می دهند.
طبق بودجه بندی های اعلام شده، طبقه بندی شده و تشریح شده در کتاب، معلم می تواند ترتیب آموزشی خود را درک و مطالب را با تسلط و روش های بهتری به دانش آموزانش منتقل نماید.

ویژگی های یک کتاب درسی خوب

  • جامعیت
    نقش کتاب درسی در برنامه آموزشی زمانی مشخص می شود که منبع مشخص شده جامع باشد و نیازهای مختلف مدرس و دانش آموز را پوشش دهد؛ در صورتی که کتاب در قسمت های مختلف دچار نقص یا اشتباه باشد، یادگیری را سخت و نیازمندی به منابع دیگر را بیشتر می کند.
  • توجه به تمام جنبه های آموزشی
    تعلیم و تربیت تنها به مباحث علمی محدود نمی شود و باید مسائل پیچیده و جدی تری را نیز در نظر بگیرد. هر یک از قومیت ها دارای جغرافیا، فرهنگ، عقاید، آداب و رسوم مخصوص به خود هستند که این موارد باید در محتواهای درسی مورد توجه قرار گیرد.
  • امکان آموزش به تمام سطوح
    بدون شک در یک کلاس آموزشی دانش آموزان در شرایط مختلفی قرار دارند و برخی در بعضی مباحث مستعد و در برخی مباحث ضعیف هستند. کتاب درسی می بایست به گونه ای باشد که آموزش را برای همه مقدور سازد.
نقش کتاب درسی در برنامه های آموزشی

نقش کتاب درسی در برنامه های آموزشی مدارس

کتاب درسی شامل چه چیزهایی است؟

تا به اینجا در رابطه با نقش کتاب درسی در برنامه های آموزشی صحبت شد، اما مسئله مهم دیگر این است که این منابع شامل چه بخش هایی هستند و چگونه طراحی می شوند؟
کتاب ها از واحدهای یادگیری تشکیل شده اند. این واحدهای یادگیری در دسته بندی هایی تحت عنوان بخش، درس و یا فصل قرار داده می شوند تا آموزش و مطالعه سهولت پیدا کند. چارچوب های مشخصی برای هر یک از بخش ها در نظر گرفته شده است تا اصل پیش نیاز به درستی رعایت شود و مشکلاتی نظیر چند منبعی شدن، عقب ماندن از دروس و یا پیچیدگی مباحث پیش نیاید.

کتاب ها دارای سه بخش اساسی هستند که به دنبال هم پیگیری می شوند.

  1. آموزش
  2. مرور
  3. تمرین

تمامی کتاب های درسی در ابتدا دارای درسنامه های آموزشی هستند تا از این طریق دانش آموز بتواند مطالب موردنیاز را فراگیرد. اما فراگیری به تنهایی به معنای یادگیری و تثبیت نیست، پس لازم است تا مرور نیز به دفعات صورت پذیرد تا داده ها از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت فرد انتقال پیدا کنند.
در انتهای هر بخش، هر درس و هر بخش از کتاب، تمرین هایی قرار گرفته اند که به طور معمول از ساده به سخت چیده شده اند؛ انجام این تمرینات باعث افزایش تسلط خواهد شد و نقش بسزایی در پیشرفت تحصیلی دارد.

نقش کتاب درسی در برنامه های آموزشی

نحوه استفاده از کتاب در برنامه های آموزشی

عرضه انواع کتاب درسی در سیب ترش

وجود انواع کتاب های درسی و کمک درسی تمامی مقاطع تحصیلی از دبیرستان تا کنکور، و همینطور دسترسی به نمونه های متفاوتی از کتب دانشگاهی موجب شده است تا بانک کتاب سیب ترش به عنوان یکی از شاخص ترین عرضه کنندگان منابع درسی و کمک درسی شناخته شود. عموم دانش آموزان، دانشجویان و حتی مدیران و اساتید می توانند به استفاده از خدمات گسترده تیم سیب ترش، به کتب و منابع علمی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. تمامی محصولات خریداری شده به شکل رایگان به سراسر ایران ارسال شده و در اسرع وقت در اختیار خریدار قرار داده می شوند.

عرضه کتاب های هنری
دانش آموزان و دانشجویان رشته های هنری و فنی همواره در تامین منابع درسی و کمک درسی خود همواره با مشکلات و کمبودهایی روبرو هستند، در مواقعی نیز این افراد برای رفع نیاز خود مجبور می شوند کتاب ها را با قیمت های بسیار بالایی از مراکز نامعتبر خریداری نمایند. سیب ترش با در اختیار داشتن کتب موجود در این زمینه، دغدغه بیان شده را نیز از میان برداشته و در بخشی از فعالیت هایش، محصلان رشته های هنر و فنی را مخاطب قرار داده است.

بانک کتاب سیب ترش تنها مختص به محصلان نیست چرا که انواع محصولات فرهنگی و آموزشی نظیر لوح های فشرده و کتب عمومی نیز در این بستر قرار گرفته اند تا عموم افراد توان دسترسی و تهیه ارزان قیمت و بی دردسر آنها را داشته باشند. مشتریان در صورت تمایل می توانند نسبت به ثبت سفارش اشتراکی، گروهی و یا تک جلد نیز اقدام نمایند. روش های متنوع پرداخت و ارائه خدمات مشاوره ای از اصلی ترین دلایلی است که باعث جذب رضایت مشتریان گردیده است. مطالب مرتبط

خرید کتاب درسی رشته معارف اسلامی

خرید کتاب درسی چاپ قدیم

خرید کتاب درسی با قیمت مناسب

خرید کتاب درسی با تخفیف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *