خرید کتاب درسی

چه کتاب درسی بخریم؟

خرید کتاب درسی

وجود انواع کتاب درسی و کمک درسی مختلف با ویژگی های گوناگون باعث شده است دانش آموزان و خانواده هایشان در زمینه انتخاب منابع کمک درسی مناسب دچار تردید و سختی شوند، برای همین در این مطلب قصد داریم انواع کتاب درسی را بررسی و با یکدیگر مقایسه نماییم تا از این طریق هر فردی بتواند بر اساس شرایط خود دست به انتخاب یکی از نمونه های موجود بزند.

اولین نکته و شاید مهمترین نکته در خرید کتاب درسی این است که بدانیم چیزی تحت عنوان بهترین کتاب درسی یا کمک درسی وجود ندارد، در واقع بهترین یا بدترین بودن یک ویژگی نسبی است که برای هر فرد متفاوت است؛ ممکن است دانش آموزی یک کتاب را بسیار مفید بداند و استفاده از آن تاثیر مثبت زیادی بر روی روند تحصیلی او داشته باشد، اما همان کتاب از نظر دانش آموزی دیگر بلااستفاده و خسته کننده باشد.

کتاب درسی و کمک درسی

دسته بندی انواع کتاب درسی و کمک درسی

دوره ابتدایی و دوره متوسطه اول

می دانیم که در پایه های ابتدایی و متوسطه اول، کتاب ها بر اساس پایه تحصیلی دسته بندی می شوند و محدودیت هایی دارند. برای خرید کتاب های مناسب این مقاطع دانش آموزان با سختی کمتری مواجه هستند، زیرا محصولات ارائه شده تنوع کمتری دارند و اغلب محتوای قرار گرفته شده در آنها نیز یکی است. بهتر است انتخاب را به خود دانش آموزان بسپاریم، زیرا در این پایه های تحصیلی لازم است دانش آموز خود انگیزه ای برای تحصیل و یادگیری داشته باشد و از طریق عوامل مختلف به درس خواندن تشویق شود.

با توجه به یکسان بودن محتوای آموزشی انواع کتاب های درسی و کمک درسی دوران ابتدایی و متوسطه اول، بگذارید انتخاب کتاب به وسیله خود افراد صورت پذیرد تا ارتباط خوبی با آن برقرار کنند از مطالعه لذت ببرند.

دوره متوسطه دوم

در این پایه های تحصیلی، مباحث تخصصی تر هستند و به شکل دسته بندی رشته ای ارائه می شوند؛ اغلب کتاب های درسی و کمک درسی دوره متوسطه دوم با یکدیگر متفاوت هستند، پس در این زمان نمی توان به انتخاب سلیقه ای اکتفا کرد و خرید منابع باید با دقت و توجه بسیار بالایی انجام پذیرد.

کتاب درسی و کمک درسی

نحوه انتخاب کتاب درسی

دانش آموز دوره متوسطه دوم آزمون کنکور را در پیش رو دارد و پیش از هرچیزی باید خود را برای حضور موفق در آن آماده نماید، پس اغلب منایع انتخابی وی باید آزمون محور و بر اساس تمرین و تست های 4 گزینه ای باشند. انتشارات و موسسات بسیار زیادی در زمینه تهیه و توزیع کتاب های کمک درسی متوسطه دوم فعالیت دارند، اما برخی از آنها محصولات بهتر و جامعتری دارند و گزینه های بهتری برای تهیه و استفاده هستند.

چگونه کتاب درسی و کمک درسی را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب درست و اصولی لازم است نسبت به برخی از مسائل آگاهی کافی داشته باشیم و یا نکاتی را که در ادامه بیان می شوند را رعایت کنیم.

همه چیز به خود شما بستگی دارد

این عبارت به بهترین شکل مفهوم را به شما می رساند و بدین معناست که هرکس باید بر اساس شرایط خود دست به انتخاب بزند و منبع مناسب خودش را تهیه کند؛ برای انجام این کار لازم است بدانید در چه مباحث و درس هایی دچار ضعف یا بی میلی هستید و چه چیزهایی نقاط قوت شما در تحصیل هستند.

برای دانستن این مسائل می توانید از معلمین، همکلاسی ها و خانواده خود نیز کمک بگیرید، اما جمع بندی نهایی را خود انجام دهید و عملکرد تحصیلی خود را به شکل عادلانه و شفاف بسنجید. در پی این کار بهتر از قبل می دانید که به چه منبعی نیازمند هستید و مستقیما به سراغ آن می روید.

کتاب درسی

تیپ شخصیتی خود را در نظر بگیرید

برخی از دانش آموزان دارای ویژگی های شخصیتی خاصی هستند که باعث می شود نتوانند از برخی منابع به درستی استفاده کنند، یعنی آن منابع احساس راحتی و سودمندی را در این دسته از افراد به وجود نمی آورد. در طرف مقابل عده دیگری نیز هستند که سریعا با منابع و شیوه های آموزشی ارتباط برقرار می کنند و به درک خوبی از آنها می رسند.

دانش آموزان ویژگی های متمایزی نسبت به یکدیگر دارند، برخی با آموزش تصویری، برخی کلاس های آموزشی و برخی هم با مطالعه کتاب ها به پیشرفت می رسند، پس نباید شرایط یکسانی را برای همه آنها در نظر گرفت و تجویز یکسانی برای عموم داشت.

بر اساس اهداف خود پیش بروید

این مورد را با دانش آموزان دوره متوسطه دوم مثال می زنیم. در این دوره دانش آموزان با دو رویداد مهم روبرو هستند که یکی از آنها امتحانات نهایی و جامع پایان سال و دیگری کنکور سراسری است؛ هر دو این رویدادها از اهمیت بالایی برخوردار هستند زیرا به نوعی بر روی زندگی آینده دانش آموز تاثیر گذارند.

باید در نظر داشت که امتحانات نهایی بصورت تشریحی برگزار می شوند و نحوه طراحی سوال، پاسخدهی، درج نمره و اعلام نتایج آنها مختلف است، از سوی دیگر کنکور نظامی متفاوت دارد. بدون شک نمی توان با خواندن کتاب های تشریحی و درسنامه های طولانی در کنکور سراسری به موفقیت رسید، در طرف مقابل نیز نمی توان در پی تست زنی و نکته خوانی، سوالات تشریحی امتحانات نهایی به کاملا درست و صحیح جواب داد.

برای خود هدف گذاری کنید، سپس بر اساس آن، بهترین ابزار را انتخاب نمایید؛ در صورت آماده سازی برای شرکت در کنکور سراسری، منابع تستی، بانک تست ها، درسنامه های طبقه بندی شده و موضوعی، جزوات مروری و منابعی از این قبیل مناسب هستند. برای امتحانات تشریحی مدارس نیز منابع تکمیل کننده کتب درسی مدرسه، نظیر کتاب های کار، نمونه سوالات امتحانی و… ایده آل می باشند.

کتاب کمک درسی

در بانک کتاب سیب ترش می توانید تمامی محصولات و منابع آموزشی مورد نیاز خود تهیه نمایید، حتی قادرید پیش از خرید از مشاوره های رایگان بهره مند شوید تا در خرید خود دچار اشتباه نشوید. مشاورین سیب ترش در رابطه با تمامی مطالب گفته شده بالا در خدمت دانش آموزان هستند و نسبت به راهنمایی آنها اقدام می نمایند.

ویژگی های یک کتاب درسی و کمک درسی خوب

  • جامع باشد و تمامی محتوای کتاب درسی و محتوای مورد نیاز آزمون های پیش رو را پوشش دهد
  • در نگارش و چینش محتوای آن به تمامی جنبه های تحصیلی دانش آموزان توجه شده باشد
  • محتوای آن برای دانش آموزان تمامی سطوح قابل درک و استفاده باشد و موجب سردرگمی بیشتر آنها نشود
  • دارای دسته و طبقه بندی باشد، به گونه ای که فرد بتواند به سادگی محتوای مورد نیاز خود را در آن بیابد
  • به تمرین و تست زنی نیز پرداخته باشد و صرفا توضیحات متعدد درسی را ارائه ندهد
  • لحنی قابل فهم داشته باشد و در آن از اضافه گویی پرهیز شده باشد (در برخی از کتاب های کمک درسی، مباحثی اضافی بیان می شوند تا صرفا تعداد صفحات کتاب افزایش پیدا کند، پس دقت داشته باشید که کتاب خوب نباید این چنین باشد)
  • اصل پیش نیاز در آن رعایت شده باشد؛ بسیاری از دروس به گونه ای هستند که به دنبال هم می آیند و مطالب گفته شده گذشته را کامل می کنند، پس اگر ندانید حرف چیست، نمی توانید کلمه بسازید و اگر کلمه نسازید، قادر به نگارش جمله نخواهید بود.

ویژگی های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند که می توان آنها را برای یک کتاب درسی یا کمک درسی خوب و مفید بیان نمود، اما بدانید که هر کتاب نسبت به هدف نگارش، دسته بندی، رشته و علاوه بر آن ویژگی های دانش آموز سنجیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *