بانک کتاب, خرید کتاب درسی

کمبود یا نبود کتاب درسی

ارزش بسیار بالای کتاب درسی در تعلیم و تربیت باعث شده تا نظام آموزشی با کم و کاستی هایی در رابطه با آن مواجه شود؛ یکی از شایع ترین مشکلات کمبود و یا نبود کتاب درسی کافی برای دانش آموزان و معلمان است که به مشکلات تحصیلی بسیاری منتهی می شود. کتاب اصلی ترین منبع درسی است و معلم نیز موظف است آموزه های خود را بر اساس چارچوب های مقرر شده برای کتاب پیش ببرد، حال در صورت عدم دسترسی به کتاب، این چارچوب از میان برداشته شده و آموزش بی نظم و نظام لازم پیش خواهد رفت.

داشتن کتاب درسی کافی چه ضرورتی دارد؟

بطور قطع آموزش و تربیت دانش آموزان بدون دسترسی به منبع یکسان و مناسب ممکن نیست، از طرفی اگر هر یک از اساتید بر اساس سلیقه و صلاح دید خود دست به انتخاب منبع و تدریس بزنند، چند دستگی بین محصلان به وجود خواهد آمد و مشکلات متعددی را برای آنها به همراه خواهد داشت. متاسفانه در حال حاضر بخش های مختلفی از کشور نظیر شهر و روستاهای دورافتاده، در زمینه تامین کتاب درسی و منابع کمک آموزشی دچار بحران هستند، از این رو لازم است توجه بیشتری به سمت ارزش کتاب درسی و تامین آن منعطف شود.

مزایای بهره مندی از کتاب درسی کافی:

  • تحصیل دانشجویان هر مقطع با منبعی یکسان و مشخص
  • نظم بیشتر در نظام آموزشی و امکان تهیه محتوای آموزشی و برگزاری امتحانات و آزمون های هماهنگ
  • امکان تدوین و ارائه برنامه تدریسی سالیانه به مدارس
  • افزایش کیفیت تدریس معلمان در پی مشخص بودن مباحث
  • امکان مشارکت بیشتر دانش آموزان با یکدیگر و یادگیری جمعی
  • برقراری اولیه شرایط مساوی و عدالت آموزشی
  • افزایش میزان علاقه مندی افراد به تحصیل
  • امکان رصد و سنجش شرایط و پیشرفت تحصیلی در طول سال یا مقطع
کمبود یا نبود کتاب درسی

علت کمبود یا نبود کتاب درسی چیست؟

علت کمبود یا نبود کتاب درسی چیست؟

در سال های گذشته دریافت و توزیع کتاب درسی به دانش آموزان توسط مدارس صورت می گرفت و هر مدرسه ای در هر مقطع تحصیلی دارای ظرفیت دریافتی بود. تعداد کتاب های دریافتی مدارس بر اساس اسامی ارسالی آنها به سازمان آموزش و پرورش بود، به همین واسطه کمبود کتاب درسی در کمترین میزان خود قرار داشت و اغلب دانش آموزان منبع درسی خود را در ابتدای سال تحصیلی و نهایتا تا اواخر مهر در اختیار می گرفتند.

در سیستم پیشین تعداد کتاب های اضافی بسیاری نیز در اختیار مدارس قرار داشت و آنها بر اساس قیمت های مصوب، کتاب را به دانش آموز ارائه می نمودند. روشی دیگر نیز برای تهیه کتاب درسی وجود داشت، بدین صورت که دانش آموز می توانست به کتابفروشی ها مراجعه نموده و محصول مدنظر خود را سفارش دهد.

دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی سازمان آموزش و پرورش چندسالی است که روند جدیدی را در پیش گرفته و نظام توزیع پیشین را به طور کامل اصلاح کرده است. در روش جدید دانش آموز نه با مدرسه و نه با کتابفروشی ها هیچ ارتباطی ندارد، بلکه می بایست خود مستقیما به سامانه ثبت درخواست خرید کتاب درسی مراجعه نموده و با درج کد دانش آموزی نسبت به تهیه کتاب اقدام نمایند.

این شیوه توزیع مزایایی دارد که عبارت هستند از:

  • توزیع در پی دریافت اطلاعات دقیق دانش آموزان هر منطقه
  • دسته بندی سال به سال و رشته به رشته دانش آموزان
  • یکپارچه سازی نظام توزیع کتب درسی

کمبود یا نبود کتاب درسی

معایب ثبت درخواست خرید کتاب در سامانه

همانطور که گفته شد برای ثبت سفارش کتاب نیاز است تا فرد از کد دانش آموزی مختص به خود مطلع باشد. متاسفانه برای دریافت این کد روند سخت دیگری نیز پیش روی اوست و باید به درگاه اینترنتی دیگری مراجعه و پس از احراز هویت، کد دانش آموزی را دریافت نماید. یکی از دیگر سختی های موجود، نحوه پرداخت هزینه است که می بایست به شکل آنلاین و درگاه بانکی صورت پذیرد، این موضوع برای عده کمی از والدین سخت و دردسرساز است، به همین واسطه ناچارند برای انجام آن از شخص دیگری درخواست و هزینه ای اضافی پرداخت نمایند.

مشکل گزارش شده دیگر، عدم وجود کتب درسی برخی از رشته های تحصیلی است. این مشکل بیشتر در رابطه با دانش آموزان رشته های فنی به چشم می خورد. افراد ساکن در مناطق دوردست نیز به طور کلی از این قاعده مستثنی نیستند.
درست است که نظام توزیع کتب درسی در سال های اخیر تغییر کرده و پیشرفت زیادی را تجربه نموده است، اما همچنان کمبودها و ضعف هایی وجود دارند که موجب می شوند برخی از دانش آموزان تا ماه های اولیه سال تحصیلی دسترسی مناسبی به منابع درسی خود نداشته باشند.

چرا معلمان به کتاب درسی دسترسی ندارند؟

هرساله تغییرات زیادی را در محتوای کتب درسی پایه های مختلف تحصیلی شاهد هستیم که به نوبه خود تعجب برانگیز است. در پی این تغییرات لازم است تا روش تدریس نیز تغییر کند و شیوه های دیگری برای آن در پیش گرفته شود. دسترسی معلمان به کتاب درسی دانش آموزان و همینطور وجود کتاب درسی مخصوص معلمین موضوعی است که می تواند تاثیرگذاری بسیار زیادی بر روی کیفیت تحصیل داشته باشد.

متاسفانه در اغلب پایه های درسی کتابی مخصوص به معلم وجود ندارد، از طرفی مدرس کتاب درسی دانش آموزان را نیز در اختیار ندارد. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر استاد پیش از شروع سال تحصیلی منبع درسی را در اختیار داشته باشد می تواند با تسلط، اعتماد به نفس و کیفیت بیشتری در سرکلاس حاضر شود و محتوای آموزشی را به دیگران انتقال دهد.

کمبود یا نبود کتاب درسی

نبود کتاب درسی برای اتباع خارجی

تعداد دانش آموزان تبعه کشورهای مختلف در مدارس ایرانی در حال افزایش است و لازم است تا برای تحصیل مطلوب آنها نیز تمهیدات لازم در نظر گرفته شوند. ثبت درخواست خرید کتاب در سامانه آموزش و پرورش نیازمند دسترسی به کد دانش آموزی است، پس طبیعی است که اتباع حارجه امکان تهیه کتاب را ندارند. پس؟

این دسته از افراد باید نسبت به تهیه کتاب های دست دوم اقدام نمایند و یا محصولات درسی خود را از طریق فروشگاه های جامع تهیه کنند. این موضوع ممکن است اندکی زمان بر باشد، پس لازم است والدین این دسته از افراد پیش از شروع سال تحصیلی به فکر تهیه منبع باشند.

خرید کتاب درسی در بانک تست سیب ترش

سیب ترش تمامی مشکلات موجود در زمینه توزیع کتب درسی و کمک درسی را رفع نموده و موجب آسودگی خاطر محصلان و خانواده هایشان گردیده است. دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی از جای جای ایران می توانند کتاب درسی مورد نیاز خود را سفارش داده و درب منزل دریافت نمایند. خدمات ارسال کتاب سیب ترش به شکل رایگان ارائه می شود.

در نظر داشته باشید که با خرید کتاب درسی از سیب ترش، پیش از شروع سال تحصیلی نیز می توانید به کتب مدنظر دسترسی داشته باشید و به پیشخوانی و آشنایی با مباحث بپردازید. از طرفی این روش خرید نیازی به ثبت اطلاعات در سایت های مختلف و داشتن کد دانش آموزی ندارد و هرکس حتی اتباع خارجی نیز می توانند به سادگی از خدمات موجود بهره مند شوند.
بانک کتاب سیب ترش علاوه بر کتب درسی، دارای کتب کمک درسی، بسته های کمک آموزشی، آزمون ها و انواع محتواهای گوناگونی است که می توانند فرد را در مسیر تحصیلی یاری نموده و پیشرفت وی را باعث شوند. در صورت آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات ما اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتب

خرید کتاب درسی آنلاین

خرید کتاب درسی مدارس

خرید کتاب درسی از کتاب فروشی

خرید کتاب درسی دست دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *