خرید کتاب درسی

معرفی منابع کمک درسی

معرفی منابع کمک درسی

کسب علم و تحصیل در تمامی مقاطع نیازمند بهره مندی از وسایل و شرایط خاص آموزشی است، این یعنی فرد باید دسترسی مناسبی به محتوای آموزشی داشته باشد تا بتواند با صرف زمان و تمرین مکرر، آن را در ذهن خود تثبیت نمایید. تعداد بسیار زیادی از منابع درسی و کمک درسی وجود دارند، در نتیجه موضوع انتخاب آنها برای افراد سخت می شود، چرا که هر شخصی شرایط و ویژگی های مخصوص به خود را دارد. با در نظر گرفتن تمامی این موارد قصد داریم به معرفی منابع کمک درسی و مقایسه آنها بپردازیم تا کار انتخاب برای دانش آموزان و دانشجویان راحت شود.

معرفی منابع کمک درسی مقطع ابتدایی

در این دوره دانش آموزان دانش بالایی در زمینه های تحصیلی ندارند، به همین علت نمی توان صرفا منبعی برای آنها مشخص کرد و یادگیری را به خود آنها سپرد. بهتر است منابع به گونه ای انتخاب شوند خانواده نیز به آن آشنایی داشته باشند و بتوانند در یادگیری به فرزند خود کمک کنند. در دوران ابتدایی منبعی وجود دارد که به تحت عنوان گام به گام شناخته می شود و تمامی دروس و مباحث را بطور کامل در خود جای داده است. این منبع درسی شامل درسنامه های بخش بندی شده، نمونه سوالات، تمرین های دوره ها و پاسخ های تشریحی مطالب کتاب درسی است.

نحوه استفاده صحیح از گام به گام ها

دانش آموز در ابتدا می بایست خود تمرینات و فعالیت های کتب درسی را بررسی و حل نماید و سپس پاسخ ها را با پاسخ های تشریحی کتاب مطابقت دهد؛ وی می تواند پیش از تدریس معلم، درسنامه ها را بخواند و قبل از توضیحات معلم، ذهن خود را برای یادگیری آماده کند. نکته این است و نباید این منابع صرفا در اختیار خود کودکان قرار داشته باشد، زیرا آنها اشراف درستی به شرایط خود ندارند و برای رفع مسئولیت، فقط از جواب های موجود استفاده می کنند.

معرفی منابع کمک درسی

برخی از دیگر منابع کمک درسی مقطع دبستان عبارت هستند از:

  • کتاب های کار: در آنها تمرینات بیشتری برای هر درس وجود دارد و فاقد پاسخنامه هستند.
  • دی وی دی و پکیج ها: این دسته از منابع کاربرد زیادی برای دانش آموزان دبستانی ندارد، زیرا آنها در سنی هستند که باید برای تحصیل نیروی مشوق بیرونی داشته باشند و فیلم های آموزشی چنین چیزی را در آنها وجود نمی آورد.
  • کلاس های خصوصی و نیمه خصوصی: این مورد نیز برای دانش آموزان ابتدایی ضروری نیست، مگر افرادی که دارای پایه ضعیفی هستند و نمی توانند یادگیری را در بستر مدرسه تجربه کنند.

منابع کمک درسی متوسطه اول

پایه های تحصیلی این مقطع هر یک هدف های مختلفی را دنبال می کنند، برای مثال در سال های هفتم و هشتم، تمرکز نظام آموزشی بر این است که دانش آموز را با درس های مختلف آشنا نماید و زمینه لازم برای ورود به مباحث تخصصی تر را فراهم کند. در سال نهم تحصیلی دانش آموز می بایست بر اساس شناخت و تجربیاتی که از دروس به دست آورده و عملکردی که از خود دیده نسبت به انتخاب رشته اقدام کند. در رابطه با اهمیت انتخاب رشته و نحوه انجام صحیح آن، در مقاله انتخاب رشته تحصیلی بطور کامل صحبت شده است که توصیه می شود پیش از ادامه مطلب، آن را مشاهده نمایید.

بهترین منابع کمک درسی در این مقطع، کتاب های مکمل، نمونه سوالات، گام به گام و جزوات هستند، البته که افراد در صورت تمایل می توانند از پکیج های آموزشی و کلاس ها نیز استفاده نمایند و محدودیتی برای آنها وجود ندارد. باید در نظر داشت که دروس جدیدی همچون زبان عربی و زبان انگلیسی در این مقطع به دانش آموزان معرفی می شوند، پس طبیعی است که در این دروس جدید به کمک و راهنمایی بیشتری نیاز دارند و وجود منابع کمک درسی مناسب، برایشان ضروری است.

معرفی منابع کمک درسی

خرید آسان منابع کمک درسی

بانک کتاب سیب ترش خرید انواع منابع درسی و کمک درسی از ابتدایی تا دانشگاه را آسان کرده و شرایطی به وجود آورده است تا خریداران در هر زمان و هر مکان توانایی خرید مقرون به صرفه را داشته باشند.

چه منابعی برای کنکور مناسب هستند؟

اصلی ترین و مهمترین پایه های تحصیلی پیش از ورود به دانشگاه، سال های یازدهم و دوازدهم هستند، زیرا در این سال ها دانش آموز به سمت کنکور سوق داده می شود و این موضوع روز به روز برای او اهمیت بیشتری پیدا می کند. موفقیت در کنکور سراسری لازمه ورود به دانشگاه ها و رشته های مطرح داخلی است، پس دانش آموز حتما باید خود را به بهترین شکل ممکن برای آن آماده کند تا بتواند نتایج دلخواهش را به دست آورد.

نقش منابع کمک درسی در کنکور سراسری

متاسفانه کنکور سراسری به گونه ای است که تنها با خواندن کتب مدارس و گفته های مدرسین نمی توان به موفقیت در آن امید زیادی داشت؛ در کنکور سراسری سوالات خارج از چهارچوب کتاب درسی طراحی نمی شوند، اما طراحان نسبت به ادغام و مباحث اقدام می کنند و شرایط را به گونه ای پدید می آورند که بسیار پیشرفته تر و تخصصی تر از گفته های کتاب درسی است.

معرفی منابع کمک درسی

درصد زیادی از شانس قبولی داوطلب در کنکور سراسری به منابع و امکانات وی بستگی دارد، بدین ترتیب می توان به اهمیت بسیار بالای این منابع پی برد و برای شناخت و استفاده از بهترین آنها تلاش نمود. این نکته نیز گفتنی است که هر منبعی هم ارزش خواندن را ندارد، چرا که زمان برای داوطلب کنکوری بیشترین درجه اهمیت را دارد و نباید صرف مطالعه منابع متفرقه شود.

در ادامه دسته بندی از منابع یعنی، کتاب ها، پکیج های آموزشی و کلاس های خصوصی و نیمه خصوصی را به تفکیک بررسی و با یکدیگر مقایسه می نماییم.

کتاب های کمک درسی کنکور

گفتیم که منابع مدارس برای موفقیت در کنکور کفایت نمی کنند، در نتیجه دسترسی به کتاب های کمک درسی منابع در هر مبحث، امری ضروری برای دانش آموزان کنکوری است. این کتاب ها تمامی محتوای لازم برای آموزش، تمرین و مرور را در اختیار فرد قرار می دهند و به نوعی، در نقش مکمل مطالب گفته شده در مدرسه ظاهر می شوند. اگر بخواهم امتیازی را برای اهمیت آن در نظر بگیرم و از این طریق شما را در انتخاب منبع ایده آل راهنمایی کنم، کتب کمک درسی استحقاق نمره 10 از 10 را دارند.

پکیج های آموزشی

منظور از پکیج های آموزشی، دوره های آنلاین، آفلاین، دی وی دی ها و محتوای تحت وب موجود در زمینه کنکور سراسری است که دانش آموز را به شکل کاملا تخصصی برای شرکت در کنکور سراسری آماده می کنند. این منابع تاثیر زیادی بر روی عملکرد داوطلب در آزمون دارند، البته این به شرطی است که به درستی و براساس شرایط تحصیلی داوطلب انتخاب شوند. امتیازی که از طرف نویسنده برای این منابع درنظر گرفته می شود 8 از 10 است، زیرا استفاده از آنها ضروری نیست اما در صورت امکان بسیار تاثیرگذار و مفید می باشد.

معرفی منابع کمک درسی

کلاس های آموزشی حضوری (خصوصی و نیمه خصوصی)

در موسسات و مراکز علمی مختلفی، شاهد برگزاری دوره ها و کلاس های مخصوص کنکور سراسری هستیم، اما آیا به واقع شرکت در این کلاس ها تاثیرگذار است؟ بدون شک دسته ای از دانش آموزان نیز با این منابع ارتباط بهتری برقرار می کنند، پس شرکت در آنها به پیشرفت دانش آموز منتهی می شود. اگر دقت کنید در جمله بالا تنها در رابطه با برخی از دانش آموزان صحبت شد، زیرا همه شرایط یکسانی ندارند و ممکن است برخی نیز درگیر معایب کلاس های آموزشی شوند.

این دسته از کلاس ها با همه مزایای خود، معایبی نیز دارند که به شرح زیر هستند:

  • بخشی از تحصیل بر عهده خود دانش آموز است و از انگیزه درونی وی نشأت می گیرد، با این حال شرکت در کلاس ها برای دسته ای حکم رفع مسئولیت را دارد و آن را تضمین کننده قبولی خود می دانند.
  • شرکت در کلاس ها نیازمند صرف زمان بسیار زیادی است، در حالی که زمان مهمترین فاکتور برای یک داوطلب کنکوری به شمار می رود.
  • کلاس های مورد نظر بسیار پرهزینه هستند
  • امکان مشاهده مجدد و دسترسی نامحدود به محتوای کلاس ها وجود ندارد
  • ممکن است موجب خستگی و دلزدگی دانش آموز از تحصیل شود و بجای پیشرفت، زمینه های پسرفت دانش آموز را فراهم کند

با همه این تفاسیر نمره در نظر گرفته شده برای درجه اهمیت این کلاس ها، 5 از 10 است. حال نوبت شماست که به جمع بندی بپردازید و با سنجیدن شرایط خود، بهترین منابع مخصوص به خود را انتخاب کنید. در صورتی که برای انتخاب منبع دچار مشکل و سردرگمی هستید، حتما از خدمات مشاوره ای سیب ترش استفاده نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *