مقالات

انتخاب رشته تحصیلی

انتخاب رشته تحصیلی

مسیر زندگی هر انسان پر از تصمیم گیری هایی است که بر روی مسائل بسیاری تاثیر می گذارند. این تصمیم گیری ها می توانند در رابطه با شغل، روابط اجتماعی، تحصیلات و زمینه های مختلفی باشند. انتخاب رشته تحصیلی از مهمترین و تعیین کننده ترین دغدغه ای است که همه دانش آموزان در دوران خاصی با آن مواجه خواهند شد، پس لازم است پیش از انجام آن اطلاعات و تجربیات کافی را به دست آورند و درصد خطای خود در این تصمیم گیری مهم را به حداقل برسانند.

چرا انتخاب رشته تحصیلی مهم است؟

در نظام آموزشی مشخص شده از سوی آموزش و پرورش، دانش آموزان در دو مقطع نیاز به انتخاب رشته دارند و می بایست مسیر پیش روی خود را تعیین نمایند، البته باید در نظر داشت که هر یک از رشته ها برای پذیرش متقاضی شرایط و استانداردهای خاص خود را دارند و حضور همه در آنها ممکن نیست. در پی انتخاب رشته فرد تا حدودی نسبت به شغل آینده خود شناخت پیدا می کند و قادر می شود مسائل و توانایی های لازم برای موفقیت در آن را درک و کسب نماید.

اهمیت انتخاب رشته تنها به تعیین شغل نیست، بلکه از طریق آن افرادی که روزانه با آنها در ارتباط خواهید بود، محیط های کاری و اجتماعی، میزان درآمد، فرصت های ارتقای شخصیتی، جایگاه اجتماعی، توانمندی شما در کمک رسانی و اثر موثر بر اجتماع نیز مشخص خواهد شد. طبیعتا دانش آموزان با انتخاب رشته های مرتبط و تبدیل شدن به یک پزشک یا مهندس توانایی زیادی در کمک به دیگران پیدا خواهند کرد، از طرفی محیط کاری و همکاران آنها نیز مشخص خواهد شد. این موضوع در رابطه با تمامی رشته های تحصیلی و گروه های شغلی صدق می کند.

انتخاب رشته تحصیلی

انتخاب رشته تحصیلی نهم به دهم

در نظام آموزشی 3-3-6 اولین مرحله انتخاب رشته دانش آموزان در سال نهم تحصیلی انجام می شود. رشته های موجود در این مقطع دسته بندی هایی کلی هستند که افراد را به گرایش های مختلفی در دانشگاه هدایت می نمایند. از میان رشته های قابل انتخاب در سال نهم، سه رشته علوم تجربی، علوم ریاضی و علوم انسانی از محبوبترین ها هستند، زیرا گرایش های بیشتری دارند و خانواده ها نیز تمایل بیشتری به تحصیل فرزندشان در آنها دارند. گفتنی است که امکان تحصیل افراد در دیگر رشته ها همچون معارف اسلامی، گرایش های هنری (مثل گرافیک، تصویرسازی، بازیگری و…) و همینطور تربیت بدنی نیز فراهم است.

آموزش پرورش این رشته ها را در دسته بندی های نظری، فنی و حرفه ای و همینطور کار و دانش تقسیم بندی می کند، چرا که شرایط تحصیلی و محیطی هر یک از آنها با دیگری متفاوت است، برای مثال در رشته های فنی و حرفه ای سهم بیشتری از تمرکز بر روی مهارت های عملی است در حالی که رشته های نظری علوم تجربی، ریاضی و انسانی با مسائل تئوری سروکار دارند.

رشته های کنکور سراسری

به جرأت می توان گفت مهمترین مرحله تحصیلی هر فردی، انتخاب رشته او در کنکور سراسری است؛ دانش آموزان بر اساس زمینه های درسی انتخاب شده در پایه نهم، سه سال به طور تخصصی در رابطه با آن تحصیل می نمایند، پس از آن در سال دوازدهم می بایست در آزمونی تستی تحت عنوان کنکور شرکت و ارزیابی شوند. پس از این مراحل است که دانش آموز می تواند گرایش های مرتبط با رشته دبیرستان خود را انتخاب کرده و در دانشگاه به شکل متمرکز و کاملا اختصاصی به یادگیری آن بپردازد و در آینده در همان زمینه مشغول به فعالیت کاری شود.

هر یک از رشته های کنکور سراسری ویژگی های مثبت و منفی خاص خود را دارند و نمی تواند یکی را برتر از دیگری دانست، اما در این بین بسیاری از داوطلبان به واسطه تصور موقعیت بهتر در رشته های پرمتقاضی مانند پزشکی، مهندسی و علوم انسانی، به آنها ورود پیدا می کنند. این موضوع باعث شده است تا هرساله شاهد رقابت بسیار شدیدی در این رشته ها باشیم.

نکته قابل توجه این است که رشته ها دارای ظرفیت خاصی برای پذیرش هستند و از بین داوطلبان متقاضی تنها آنهایی که حدنصاب های لازم را کسب کرده اند امکان ورود به آن را خواهند داشت. با این تفاسیر در می یابیم که پیش از هر چیزی باید دانش آموز نتایج درخشانی را کسب کند تا بتواند حق انتخاب و به دنبال آن شانس قبولی بیشتری داشته باشد.

انتخاب رشته تحصیلی

ویژگی های یک انتخاب رشته موفق

دانش آموز باید در حین انتخاب رشته عوامل بسیار زیادی را مورد توجه قرار دهد و بر اساس آنها دست به تصمیم گیری بزند؛ این عوامل بسیار زیاد هستند، اما در ادامه چند نمونه از مهمترین آنها مورد بررسی قرار گرفته اند.

علایق و توانمندی های شخصی

ممکن است برخی از خانواده ها به علت صلاح دید خود، اصرار بر ورود فرزند به رشته های خاصی داشته باشند، اما این کار بطور کلی اشتباه است. دانش آموز خود باید به رشته تحصیلی مدنظر علاقه مند باشد، هرچند تنها علاقه کافی نیست و وی باید توانمندی و مهارت بالایی نیز در آن داشته باشد. این دو مورد مکمل یکدیگر هستند و می توانند انتخابی موفق و درست را تضمین کنند.

شرایط خانوادگی و مالی

بسیاری از افراد این عامل را مدنظر قرار نمی دهند و آن را قابل رفع می دانند، اما واقعیت چیز دیگری است. در برخی از رشته ها، هزینه های تحصیلی از باب خرید کتاب، شهریه ها، کلاس های اضافی، تحقیق و پژوهش و… بیش از توان پرداخت خانوار است، در نتیجه سالانه شاهد هستیم که دانشجویان بسیاری به واسطه اینها از ادامه تحصیل انصراف می دهند.

انتخاب رشته تحصیلی

چطور انتخاب رشته کنیم؟

پیش از ورود به فرایند انتخاب رشته نهم به دهم، دانش آموز در آزمونی تحت عنوان استعدادسنجی یا به عبارتی هدایت تحصیلی شرکت می کند؛ سوالات این آزمون عموما در رابطه با علایق، توانایی ها و مسائل روانشناختی است. نتایج به دست آمده از اصلی ترین عواملی هستند که توسط کارشناسان و مشاوران آموزشی مورد استفاده قرار می گیرند تا دانش آموز بتواند به بهترین شکل ممکن رشته مناسبش را شناسایی و انتخاب کند.

در رابطه با انتخاب رشته دانشگاهی علاوه بر علاقه، عملکرد داوطلب در کنکور نیز بسیار موثر است؛ قبولی در رشته مدنظر بطور کلی به رتبه و نمره کسب شده وابسته است، پس داوطلبان باید خود را به شکل هدفمندی برای شرکت در کنکور آماده کنند. روند برگزاری کنکور به گونه ای است که تنها کتب درسی و کلاس های مدرسه نمی توانند شرایط آمادگی کافی را مهیا سازند، به همین خاطر نیاز به کتب کمک درسی کنکوری و بعضا کلاس های آموزشی مطرح می شود.

انتخاب رشته تحصیلی

انتخاب منبع درسی کنکور نیز حساسیت بالایی دارد و اشتباه در آن می تواند تمامی زحمات و زمان صرف شده دانش آموز را به هدر بدهد، پس لازم است هر کس بر اساس شرایط تحصیلی و اهدافش دست به انتخاب بزند و از میان هزاران نوع منبع، بهترین آنها را به دست آورد. در سیب ترش می توانید انواع کتاب های درسی و کمک درسی پایه های مختلف آموزشی و همینطور کنکور را بدون دردسر و با هزینه های بسیار مقرون به صرفه تهیه نمایید. در صورتی که در زمینه کتاب های موجود و ویژگی های آنها اطلاعات کافی ندارید، می توانید با کارشناسان و مشاورین سیب ترش ارتباط برقرار نموده و از خدمات رایگان مشاوره ای آنها نهایت استفاده را ببرید و خود را در مسیر درست درسی قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *